Camioane BEDA

Service anvelope

 

1. ANVELOPE AUTOTURIMSE / CAMIOANE / UTILAJE AGRICOLE & INDUSTRIALE

 

Societatea noastra dispune de personal calificat pentru consilierea in vederea alegerii anvelopelor si prestarea serviciilor specifice anvelopelor, respectiv privind operatiunile de :

- montat/demontat anvelope pana la  56”

- echilibrare/dejantare

- vulcanizare anvelope

- indreptat jante auto

- incarcare anvelope cu azot

- verificare presiune anvelope

- gama variata de anvelope vara / iarna / all season  - autoturisme / camioane / industriale / agricole

 

Montat / Demontat anvelope

Echilibrare roti

Presiune cu azot

Hotel anvelope

 

Indreptare jante

 

 

2. STRUCTURA UNEI ANVELOPE

O anvelopa reprezinta o imbinarea de o mare precizie a unor diferite materiale cu proprietati foarte diverse.
Astfel, o anvelopa este compusa din urmatoarele elementele:

0 - talonul; serveste la fixarea anvelopei pe janta
1 - tringle; are rolul de a strange anvelopa pe janta - poate rezista fara risc de rupere pana la 1800Kg
2 - carcasa inferioara; este compusa din fibre textile subtiri (cca. 1400) dispuse sub forma de arcuri de cerc lipite de cauciuc. Aceste fibre au un rol primordial in structura anvelopei si-i vor permite sa reziste la presiune - fiecare fibra poate rezista unei forte de 15Kg
3 - carcasa superioara; este armata cu cabluri foarte subtiri si rezistente din otel. Acestea se intretaie si sunt lipite unele de celelalte formand impreuna cu fibrele textile ale carcasei interioare forme triunghiulare nedeformabile. Aceasta triangulare confera rigiditate exteriorului anvelopei.
4 - carcasa exterioara; permite anvelopei pastrarea unui profil stabil chiar si la viteze mari si are rolul de a preveni incalzirea anvelopei. Este intarita de regula cu fibre de nylon dispuse perpendicular fata de carcasa interioara in sensul circumferintei pentru a nu se alungi sub efectul fortei centrifuge suportate de anvelope.
5 - banda de rulare, se regaseste deasupra stratului exterior si reprezinta partea sculptata a anvelopei care va fi in contact cu carosabilul. Astfel ea este supusa unor importante eforturi si amestecul care o constituie trebuie sa fie in acelasi timp aderent pe diferentele tipuri de sol, rezistent la uzura si frecare, si cu un indice mic de incalzire
6 - guma de decuplare
7 - flancul anvelopei este constituit din cauciuc moale cu rol de protectie a carcasei impotriva socurilor laterale
8 - zona de umplere cu rolul de a transmite anvelopei cuplul motor si franarea dinspre janta inspre banda de rulare in contact cu carosabilul
9 - un strat de cauciuc etans la aer; acest strat interior are rolul de camera de aer a anvelopei
10 - intaritura anvelopei
 

3. DURATA DE UTILIZARE A ANVELOPELOR

Durata de utilizare a anvelopelor variaza foarte mult si este greu de preconizat, anvelopele fiind compuse din diferite tipuri de materiale si amestecuri de cauciuc ale caror proprietati se modifica in timp, modificarile depinzand de mai multi factori:

-       conditii climatice, conditii de utilizare(sarcina, viteza, presiune, intretinere, starea carosabilului, stilul de conducere) la care sunt supuse anvelopele pe durata folosirii.

-       adancimea profilului anvelopei trebuie verificata in mod regulat, cand anvelopa atinge indicatorul de uzura, aceasta trebuie inlocuita deoarece pe carosabilul umed creste riscul de derapaj .

            Un factor important in durata de viata a anvelopelor il constituie rularea cu presiunea recomandata de producatorul autovehiculului si verificarea periodica si inlocuirea dupa caz a elementelor ce compun suspensia autovehiculului. De asemenea reglajul corect al geometriei rotilor autovehiculului prelungeste durata de functionare a anvelopelor.

            O anvelopa se poate deteriora fara ca soferul sa-si dea seama de acest lucru in diferite situatii: atingerea accidentala a unei borduri, trecerea peste linii de tramvai, urcarea peste borduri, contactul cu o groapa etc. 

            Daca trebuie sa treceti peste o bordura apropiati-va incet de aceasta si cu roata perpendicular urcati la fel de incet.

            Viteza excesiva sau suprasarcina solicita anvelopele conducand la deteriorarea acestora.
            Evitati sa urcati sau sa loviti marginile bordurilor sau alte corpuri care prezinta proeminente. 
            Evitati oprirea autovehiculului pe suprafete acoperite cu ulei, vaselina, motorina, sau alte substante chimice.

 

4. FUNCTIILE UNEI ANVELOPE

 

In actuale conditiile in care anvelopele si autovehiculele au atins un inalt grad de perfectionare, automobilistii ajung sa uite ca anvelopa este unicul punct de contact al masinii cu drumul si din punctul acesta de vedere, cauciucurile trebuie sa indeplineasca anumite roluri cuma ar fi directionarea, transportul de greutate, amortizarea, rularea, transmiterea eforturilor, fiabilitatea.

Directionarea: indiferent de conditiile de timp anvelopa directioneaza vehiculul cu precizie. Stabilitatea traiectoriei unui vehicul este direct dependenta de gradul de pastrare a directiei de catre anvelopa. Astfel anvelopa trebuie sa reziste diferitelor eforturi transversale fara a devia de la traiectorie. Fiecare vehicul are in general recomandata o anumita presiune de umflare a anvelopelor per ax. Respectarea diferentei de presiune dintre anvelopele pe fata si pe spate garanteaza stabilitatea traiectoriei ideale.

Transport: anvelopa suporta vehiculul la stationare dar si in miscare aceasta anvelopa  trebuie sa reziste transferului de mase la accelerare si la franare. O anvelopa de masina poate duce de peste 50 ori greutatea proprie.

Amortizarea: o anvelopa "inghite obstacolul" si amortizeaza denivelarile drumului asigurand astfel atat conforul soferului si a pasagerilor, cat si longevitatea vehiculului.
Principala caracteristica a unei anvelope este supletea sa, in special pe directie verticala. Elasticitatea aerului continut in anvelopa, permite preluarea deformatiilor provocate de obstacolele si denivelarile drumului. O presiune corecta de umflare a anvelopelor permite un comfort sporit si o buna directionare.

Rularea: o anvelopa umflata corect si in limitele legale de uzura, asigura o rulare uniforma si placuta, si in acelasi timp in siguranta si cu o rezistenta mai mica la avansarea vehiculului.

Transmiterea: anvelopa transmite eforturile reprezentate in special de puterea utila a motorului si actiunea de franare. Acest nivel de transmitere a eforturilor este conditionat de cei cativa cm2 de contact dintre anvelope si suprafata de rulare.

Fiabilitate: reprezinta calitatea unei anvelope de a garanta performantele de origine timp de milioane de tururi de roti. Uzura cauciucului depinde de conditiile de utilizare (incarcare, viteza, starea drumului, starea vehiculului, stilul de conducere ...) dar mai ales de calitatea contactului cu carosabilul. Si aici presiunea de umflare a anvelopelor are un rol major deoarece ea intervine in:

- marimea si forma suprafetei de contact a anvelopei
- repartitia eforturilor pe diferitele puncte de contact ale anvelopei cu drumul

 

Rezumand, se poate afirma ca toate aceste 6 functii ale anvelopelor enumerate mai sus garanteaza siguranta, confortul si economia. Si acestea sunt asigurate pe timpul intregii vieti a anvelopei cu conditia ca utilzatorul sa respecte anumite conditii de utilizare ale anvelopelor.

O anvelopa are in primul si-n primul rand nevoie de aer pentru a putea fi utilizata in bune conditii si a fi fiabila in timp. Prin urmare, presiunea de umflare a anvelopelor trebuie controlata in mod regulat deoarece o anvelopa pierde putin cate putin aer datorita porozitatii sale naturale (chiar daca foarte mica), datorita lipsei de etanseitate perfecta cu o janta ce a avut contacte cu trotuarul, datorita la diverse socuri laterale in flancul cauciucului... 

Aceasta presiune conditioneaza toate calitatile anvelopei de siguranta, de economie, de agrement si implicit o presiune necorespunzatoare a anvelopelor va diminua toate aceste performante pe care este de preferat sa le pastram printr-un control regulat al nivelului de presiune din anvelope.

 

5. OBLIGATIVITATEA ANVELOPELOR DE IARNA

Posesorii de vehicule care circula pe drumuri acoperite de zapada, gheata sau polei fara a avea cauciucuri de iarna vor fi sanctionati cu retinerea certificatului de inmatriculare, penalizati cu 9 pana la 20 de puncte si amenzi cuprinse intre 2.500 si 4.000 lei, conform noului act normativ si se vor aplica incepand cu 1 noiembrie. Totodata, noul act normativ prevede ca, in cazul unui accident rutier, conducatorul auto si firma de asigurare cu care acesta a incheiat polita RCA vor suporta costurile de reparare a drumului si de inlocuire a elementelor de siguranta a circulatiei distruse in urma evenimentului rutier. Anvelopele all-season sunt recunoscute ca dotari de iarna. 

Anvelope de iarna

Aceste anvelope se utilizeaza cand temperatura atmosferica scade sub 7 grade celsius. Ele au un model specific incrustat. Santurile mici se intersecteaza cu altele mai mari, materialul este mai moale, avand ca efect impingerea in exterior a zapezii, sau a apei. Datorita componentelor care isi pastreaza proprietatile la temperaturi scazute, aceste anvelope au o aderenta mai buna pe zapada sau gheata. Anvelopele de iarna se uzeaza mult mai rapid utilizate pe timpul verii. De asemenea ele sunt putin mai zgomotoase decat cele de vara, dar unele modele mai noi au inlaturat aceasta problema. Cauciucurile de vara isi pierd eficacitatea din cauza ca se intaresc la temperaturi joase, in timp ce anvelopele de iarna raman mai flexibile si sunt dotate cu lamele multiple pentru o mai buna aderenta.Utilizarea unor anvelope nepotrivite pe timp de iarna poate avea consecinte grave. Fara cauciucuri adecvate pot aparea derapaje necontrolate, stabilitate redusa si eficienta scazuta la franare. Atentie! Iarna, verificarea presiunii in anvelope este esentiala! Specialistii recomanda inlocuirea anvelopelor daca profilul acestora este mai mic de 3,5 mm adancime. 

Anvelope all season

Pentru cei nehotarati sau care nu vor sa schimbe anvelopele de doua ori pe an, exista si tipul de anvelope all season. Aceste cauciucuri sunt special create pentru a fi utilizate pe parcursul intregului an, pe toate anotimpurile, in toate conditiile. Imbina calitatile anvelopelor de vara si ale celor de iarna, dar in conditii extreme, anvelopele all season sunt inferioare celor de vara pe uscat sau celor de iarna pe zapada.

Comparatie intre anvelopele de iarna si all-season

 

 

Anvelope de iarna

Anvelope all-season

Marcaj lateral:

M+S si alpin

M+S 
Prin exceptie, unele tipuri de anvelope all-season prezinta si simbolul alpin. 
Unele anvelope all-season au marcate cuvintele ALL SEASONS dar acest lucru nu este obligatoriu. 
Unele anvelope all-season au marcate 4 pictograme alaturate simbolizand anotimpurile dar nici acest lucru nu este obligatoriu.

Ce sunt?

Acestea sunt anvelopele proiectate sa ofere performante mai bune decat cele de vara in conditii de iarna, adica zapada, gheata, noroi si polei.

Anvelopele all season sunt un compromis intre cele de iarna si cele de vara pentru a oferi aderenta satisfacatoare pe zapada si rezistenta la temperaturi inalte pe timp de vara.

Compozitie:

Cauciucurile de iarna au o compozitie care le permite sa isi pastreze supletea si la temperaturi sub 7 grade Celsius oferind astfel aderenta sporita la frig pe orice suprafata de rulare. 
Aceasta compozitie le face nerecomandate pe timp de vara cand temperaturile ridicate le fac sa devina prea moi, uzandu-se prematur si schimband comportamentul rutier al vehiculului.

Compozitia anvelopelor all season trebuie sa le permita acestora rularea in siguranta iarna si durabilitatea pe timp de vara. 
Din acest motiv, compusii folositi sunt 'intermediari'iar performantele sunt net inferioare pe zapada, gheata si polei fata de anvelopele dedicate de iarna. 
In acelasi timp, durabilitatea la temperaturi si viteze ridicate va fi inferioara anvelopelor de vara.
Totodata, nivelul de zgomot emis de anvelopele all-season este net superior celui produs de anvelopele de vara.

Profilul benzii de rulare

Blocurile din profil sunt intens crestate pe intreaga suprafata de rulare pentru a oferi un numar maxim de muchii. Acestea sunt esentiale in obtinerea unei aderente crescute pe zapada si noroi.

Anvelopele all-season prezinta blocuri de profil in zona umerilor cu un numar redus de crestaturi fapt ce le apropie de configuratia anvelopelor de vara. Blocurile masive in zona umerilor sunt proiectate sa reziste mai bine temperaturilor inalte generate in aceste zone pe timp de vara.

 

Canalele din banda de rulare, atat cele transversale cat si cele longitudinale, sunt mai late decat la pneurile de vara. Acest lucru permite evacuarea mai rapida a apei, noroiului si zapezii.

Canalele anvelopelor all-season au o latime mai redusa pentru a permite o zona centrala mai solida, importanta la rularea cu viteze ridicate.

Pot fi folosite vara?

Strict din punct de vedere legal, da. Utilizarea anvelopelor de iarna la temperaturi ridicate va duce totusi la uzura prematura a acestora, la un nivel de zgomot mai ridicat si este, deci, nerecomandata.

Da, anvelopele all-season pot fi folosite si pe timp de vara dar trebuie tinut cont ca ele au totusi performante inferioare celor de vara, in special pe virajele rapide si la temperaturile inalte din lunile iulie si august.

Cat costa?

Datorita constructiei si compozitiei, anvelopele de iarna sunt mai scumpe decat cele de vara dar sunt mai ieftine decat cele all-season. 

Comparatia se face intre anvelope de aceeasi marca si aceasi dimensiune.

Anvelopele all-season sunt si mai scumpe decat cele de iarna, oferind totusi o alternativa mai ieftina decat doua seturi dedicate, de vara si de iarna. 
Atentie! Trebuie tinut cont de faptul ca durabilitatea lor este semnificativ mai redusa decat a celor de vara iar aderenta pe timp de iarna este mult scazuta fata de cea a pneurilor de iarna.

Cui se adreseaza?

Anvelopele de iarna se folosesc in zonele unde, timp de cateva luni pe an, temperaturile scad frecvent sub 7 grade Celsius si drumurile pot fi acoperite de zapada, gheata si polei. 
Sporul net de siguranta in conditii de iarna le fac recomandabile pentru toti soferii din Romania.

Anvelopele all-season, fiind o solutie de compromis, sunt gandite pentru zone climatice blande, unde iarna adevarata dureaza doar cateva zile pe an. 
In acelasi timp, datorita performantelor mai scazute decat ale celor de vara ele sunt recomandate mai degraba pentru autoturisme cu cilindree si putere redusa si sunt potrivite unui stil de condus mai lent. 
Un alt neajuns al pneurilor all-season se refera la nivelul de zgomot generat la viteza inalte, crescut fata de cel al anvelopelor de vara.

Disponibilitate

Anvelopele de iarna se produc intr-o gama de dimensiuni si clase de performanta asemanatoare cu cele ale pneurilor de vara. Indicii de viteza disponibili sunt inferiori totusi celor de vara.

Datorita compromisului de performanta si durabilitate si a preturilor relativ ridicate, pneurile all-season sunt produse in cantitati reduse iar unele marci nu ofera anvelope all-season.

 

REPARATIILE ANVELOPELOR

Nu se recomanda reparatia cu tip snur deoarece acesta se realizeaza din exterior fara demontarea anvelopei de pe roata, deci fara o examinare prealabila obligatorie a acesteia.

Spray-ul de umflare trebuie utilizat ca o modalitate temporara de depanare care permite conducatorului deplasrea la un specialist in anvelope.

Socurile violente cu bordurile, gropile si alte tipuri de obstacole pot cauza deteriorari interne ale anvelopelor care nu pot fi vizibile imediat. In acest caz este bine sa apelati la un specialist pentru a inspecta atat interiorul cat si exteriorul rotii.

Anvelopei pe timpul rularii, in contact cu obiecte ascutite (cuie,suruburi) i se poate deteriora centura de otel care in prezenta umiditatii se oxideaza iar dupa un timp va slabi legatura cu amestecul de cauciuc, fapt ce va va duce in final la desprinderea benzii de rulare. In acest caz este bine ca anvelopa sa fie vazuta de un expert care va spune daca se poate repara sau trebuie inlocuita.

 

6. RECOMANDARI PRIVIND SIGURANTA

-       pe o axa trebuie utilizate doua anvelope cu profil identic al benzii de rulare. 

-       cand se inlocuiesc doua anvelope se recomanda montarea unor anvelopele noi sau cele mai bune pe axa din spate.

-       cand se monteaza anvelopele de iarna se recomanda sa se echipeze autoturismul cu patru anvelope de iarna. 

-       nu folositi anvelopa la o presiune necorespunzatoare sau la o viteza mai mare decat cea prevazuta de indicii anvelopelor respective.

-       presiunea anvelopei, inclusiv a rotii de rezerva trebuie verificata lunar si la rece.

-       prin anvelopa rece se intelege o anvelopa care nu a rulat cel putin 2 ore sau a rulat cu o viteza mai mica pe o distanta de 2-3 km 

-       verificati periodic gradul de uzura al anvelopei, orice deteriorare vizibila (taieturi adanci,  rupturi) trebuie sa faca obiectul unei inspectii la un specialist, acesta va stabili daca anvelopa mai poate fi reparata sau trebuie retrasa din circulatie. 

-       rularea la o presiune insuficienta produce indoirea excesiva a carcasei anvelopei,ducand la supraincalzirea si degradarea acesteia.

-       o presiune insuficienta pe axa din spate va cauza supravirarea autoturismului.

-       rularea cu presiune insuficienta in anvelope duce la cresterea considerabila a consumului de carburant .

-       rularea cu o presiune mai mare decat cea prevazuta de producator duce la un discomfort in timpul condusului si deteriorarea pieselor care intra in componenta sistemului de rulare si suspensie.

-       se recomanda verificarea presiunii inaintea fiecarui drum lung fara a uita de roata de rezerva. Tocmai din aceste considerente, marii producatori de autoturisme au montat in ultimii ani pe masini sisteme de monitorizare la bord a presiunii din roti, aceasta se face cu valve cu transmitator de presiune.

Anvelopa reprezinta singurul punct de contact intre autoturism si carosabil, tocmai din acest motiv trebuie sa aveti grija de calitatea si performantele anvelopelor dvs.

Montarea/demontarea, verificarea presiunii si echilibrarea trebuie sa se efectueze cu dispozitive corespunzatoare si de personal calificat pentru siguranta dvs si a celorlalti pasageri din masina. Daca vreti sa circulati in conditii de siguranta si comfort nu puteti circula cu anvelope uzate. Presiunile recomandate de fiacre producator ce autovehicol se afla amplasate pe interiorul clapetei de carburant sau pe stalpul din stanga, la sofer.

Consultati un specialist in urmatoarele cazuri:

- pierdere a presiunii.
- uzuri anormale sau neregulate.
- vibratii, zgomot sau tragere intr-o parte a masinii.
- semne de uzura.

Se recomanda schimbarea rotilor de pe axa fata pe axa spate la fiecare 10.000 - 15.000 km functie de utilizarea vehicolului, acest lucru prelungeste durata de viata a anvelopei ce echipeaza autovehicolul.

Factorii care contribuie la pierderea aderentei pe carosabil umed, fenomen cunoscut sub numele de ACVAPLANARE sunt:

- viteza autovehiculului: pe masura ce creste, scade aderenta autovehiculului.
- adancimea apei: cu cat apa este mai adanca, cu atat se pierde mai repede aderenta.
- gradul de uzura al anvelopei: cu cat anvelopa este mai uzata cu atat creste riscul acvaplanarii.

Conducerea cu o viteza prea mare in conditii de zapada sau gheata chiar si cu anvelope de iarna nu asigura o stabilitate si un spatiu de franare ca in cazul unui carosbil uscat.

 

7. SFATURI UTILE CU PRIVIRE LA VERIFICAREA SI INTRETINEREA ANVELOPELOR

Fie din neatentie, fie din nepasare, majoritatea soferilor tind sa neglijeze anvelopele masinii. Iar asta, evident, este o greseala ce poate avea consecinte extrem de grave. Pozitionate intre “ciocanul” fortei motorului si “nicovala” suprafetei de rulare, anvelopele sunt unele dintre cele mai solicitate piese din ansamblul constructiv; in consecinta, devine capitala nu doar verificarea periodica a starii fizice, ci si ingrijirea lor.

Iata, pe scurt, lucrurile de care trebuie sa tii cont:

1) Uzura inegala

Ca orice piesa, anvelopa se deterioreaza in timp; pe de alta parte, uzura inegala nu este de bun augur. Cauzele care o determina sunt multiple, pornind de la cele mai des intalnite – gen inegalitatea presiunilor din “gume” si geometria incorecta a rotilor – si pana la cele mai rare, provenite din defectele altor piese (amortizoare cu probleme, bucsi degradate etc).

Oricare ar fi originea uzurii inegale, insa, este importanta tratarea ei. Si, evident, mentinerea sub observatie a rotilor in perioada urmatoare. Ignorata, problema se poate acutiza, iar urmarile, in functie de caz, pot deveni tragice.

2) Presiunea din anvelope

Temperatura exterioara si pierderile de aer pot duce la scaderea presiunii in anvelope, iar consecintele pot fi dintre cele mai grave (diminuarea aderentei, cresterea distantelor de franare, uzura prematura a pneurilor etc). De aceea, se recomanda verificarea presiunii cel putin odata pe luna si, obligatoriu, inaintea calatoriilor lungi.

La fel de importanta, insa, este respectarea valorilor mentionate de producatori in cartea tehnica. Acestea sunt calculate in functie de fiecare model, asa ca, pentru o viata indelungata a pneurilor, nu depasi – sau cobori sub – presiunea ideala.

3) Starea benzii de rulare

Demarajele in forta, drumurile prost asfaltate sau, pur si simplu, kilometrii adunati de masina deterioreaza incet, dar sigur banda de rulare a anvelopei. De aceea, chiar daca nu prezinta semne de uzura inegala, cauciucurile trebuie verificate periodic. Iar, daca adancimea profilului scade sub valoarea de 1,6 mm (recomandata de producatori), e momentul inlocuirii lor.

O anvelopa uzata peste masura este predispusa la explozii si are performante mult mai slabe in conditii de ploaie (cand se produce fenomenul de acvaplanare) ori de zapada. Evident, grija trebuie sa fie cu atat mai mare, daca termenul “sportiv” iti defineste, cel mai bine, stilul de condus.

4) Geometria/echilibrarea rotilor

Geometria suspensiilor este foarte importanta pentru siguranta rutiera, avand in vedere ca influenteaza decisiv calitatea tinutei de drum. In plus, devierea de la valorile normale cauzeaza o uzura inegala – si, uneori, accelerata – a anvelopelor, ce poate avea consecinte nefaste. Asadar este important, mai ales in urma unui soc puternic (o groapa adanca, o bordura inalta), sa verifici alinierea corecta a rotilor.

De asemenea, este important ca rotile masinii sa fie bine echilibrate. Echilibrarea se face ori de cate ori o anvelopa este schimbata sau inlocuita cu una noua, astfel incat sa se previna aparitia uzurii premature si a vibratiilor.

5) Lipsa capacelor de la ventile

Din nou, un amanunt aparent insignifiant, se poate transforma intr-o problema majora in viitor: lipsa capacelor de la ventile, ce poate provoca mici scapari ale aerului. De aici, evolutia evenimentelor este lesne de dedus: presiuni atmosferice inegale, uzura inegala a articulatiilor si anvelopelor… ai prins ideea. In plus, capacelele impiedica mizeria si umezeala sa se acumuleze in zona ventilelor.

Asa ca, din cand in cand, inainte sa urci in masina, arunca o privire spre roti: in acest caz, detaliile conteaza….

6) Rotatia anvelopelor

Pentru a fi sigur ca toate cele patru pneuri se uzeaza uniform, este recomadata rotatia lor la nivelul puntilor (in cazurile in care este posibila). Mai exact, rotile din fata trebuie sa ajunga, la un moment dat, pe puntea spate si viceversa.

Procedura difera in functie de tipul tractiunii (fata, spate sau integrala) si de specificatiile producatorului, dar, per ansamblu, regulile sunt urmatoarele:

• la masinile cu tractiune fata, rotile directoare se monteaza pe pozitiile corespondente de pe puntea spate; in schimb, rotile posterioare se monteaza pe puntea fata in crucis: cea din dreapta spate pe pozitia stanga fata, iar, cea din stanga spate, pe pozitia dreapta fata.

• la masinile cu tractiune spate, procedura este in oglinda fata de regula modelelor cu tractiune fata: rotile din spate se monteaza pe pozitiile corespondente de pe puntea fata, iar rotile directoare, in crucis, pe puntea posterioara.

• la masinile cu tractiune integrala, schimbul celor patru roti are loc dupa regula literei “X”: roata stanga fata ajunge pe pozitia rotii dreapta spate (si invers), iar roata dreapta fata ajunge pe pozitia stanga spate (si invers).

Producatorii recomanda ca rotatia rotilor sa aiba loc la un interval de sase luni sau 10.000-12.000 km; astfel, anvelopele vor atinge durata maxima de viata. Important: la masinile “incaltate” cu anvelope de dimensiuni diferite, este posibil sa existe restrictii in privinta rotatiei rotilor. Ca atare, inainte sa o faci, verifica intotdeauna manualul automobilului.

7) Testul degetului umed

Te-ai gandit vreodata ca, atunci cand umfli rotile intr-o benzinarie, poti introduce in anvelopa si altceva decat aer? E adevarat – rezervoarele cu aer ale statiilor de realimentare pot acumula umezeala, care, odata pompata in pneuri, duce la variatii de presiune. Iar, de aici, la toate necazurile mentionate mai sus. In plus, daca jantele sunt din tabla, acestea pot coroda.

De aceea, este important ca, inainte sa cuplezi furtunul la valva, sa verifici prezenta umezelii in rezervorul cu aer. Cum? Prin apasarea ventilului pompei cu degetul mare: daca acesta se umezeste, trebuie sa cauti alt loc sa-ti umfli rotile. Inainte de a-l gasi, informeaza, totusi, personalul statiei de alimentare despre problema: alti soferi s-ar putea sa nu stie secretul.

8) Depozitarea anvelopelor

Fie ele montate direct pe jante sau aflate in asteptarea sezonului potrivit (vara sau iarna), anvelopele trebuie stocate astfel incat sa nu le fie afectate proprietatile fizice. Cu alte cuvinte, exceptand cazurile in care sunt montate pe jante, ele nu trebuie depozitate unele peste altele, pe perioade de timp indelungate.

De asemenea, trebuie ferite de caldura intensa si de locurile umede, asa ca incearca sa le gasesti un loc intr-o zona ventilata, cu climat uscat. Orice factor extern care le poate afecta integritatea, neobservat la timp, va rezulta, mai tarziu, intr-o situatie cu consecinte nefaste.

Pneul este o parte componenta a masinii tale. Si, ca orice componenta, trebuie tratata cu maximum de atentie. Mai ales daca punem la socoteala faptul ca, inaintea oricarei tehnologii dedicate sigurantei rutiere, el este cel care tine lucrurile sub control.

De obicei, contactul dintre anvelopa si suprafata de rulare nu este mai mare decat o palma, iar o combinatie de genul motor puternic/pneuri uzate se poate transforma, oricand, intr-un cocktail mortal.

Tinand cont de sfaturile de mai sus, insa, iti vei maximiza sansele de supravietuire in spatele volanului si, totodata, vei fi impacat cu gandul ca ai facut tot ce trebuia pentru a evita un incident cu victime colaterale.

 

BOSCH GATES MONROE VALEO ATE FEBI BREMBO FERODO contitech textar SACHS fag skf trw

Copyright © 2017 BEDAIMPEX SRL

Parteneri : Locatii si recenzii / Hotel Nova / Pensiunea Loteia